Fizikai kihívásokra építő játékok,
a feladat az ellenfelek legyőzése/elpusztítása,
valamint különféle térakadályok leküzdése.
Az akciójátékokon belül három nagy
kategóriát különböztetünk meg: ezek az
(1.) ügyességi, a (2.) lövöldözős, és a
(3.) verekedős játékok.
1.ÜGYESSÉGI JÁTÉKOK:
A játékosnak különféle, elsősorban
térszervezésből adódó nehézségeket
kell leküzdenie. Az ügyességi játékok virágkora
a játéktörténelem hőskorában
volt, ma inkább a konzol gépeken él tovább
a műfaj. A kategórián belül további alkategóriákat
különböztetünk meg.
A platformjátékok jellemzője
a tér igen erős feltöredezettsége, vertikális
szintezettsége: a főhősnek a fixen rögzített,
vagy szabadon mozgó térszeleteken, ún. platformokon
kell eljutnia egy kitűntett ponthoz. A platformokat gyakran kötelek,
létrák, hidak, és egyéb kapcsoló
elemek kötik össze. A leggyakoribb cselekvésformát
az ugrás, mászás, futás jelenti, számos
esetben ezt még
kiegészíti az ellenség pusztítása is,
ily módon a platformjátékok nagyon gyakran keverednek
soht'em up, vagy beat'em up elemekkel.. (Pl. Pitfall, Pharaoh's Curse, Cauldron.) Az ügyességi játékok
közül a platformjáték maradt fenn a legtovább:
a Prince of Persia a műfaj egyik klasszikusa, és bár
még a kilencvenes évek közepén is született
3D-s platform játék (Pandemonium), a stílus
ma inkább gyerekjátékok formájában él
(pl. Tarzan), illetve a külső nézetes akció, és akció-kalandjátékoknak
(pl Tomb Raider) lett fontos eleme.
A Run and Jump játékok nagyon közel
állnak a platfromjátékokhoz, de itt csak egy, maximum
két vertikális szint van, következésképpen
a horizontális mozgás dominál: a játékosnak
általában a "rajttól" kell eljutnia a "célba"
(Pl. Quest for the
Tires, Hunchback). A műfaj mára gyakorlatilag kihalt.
A labirintus (maze) játékokban
a főhősnek rendkívüli módon megbonyolított
labirintus térben kell bolyongania, közben különböző
ügyességi feladatokat kell megoldania, ellenfeleket kell megsemmisítenie,
vagy azok elől kell elmenekülnie. A labirintusjátékok
a teret rendszerint felülnézetből, az egyes szereplőket
pedig oldalnézetből jelenítik meg. A műfaj leghíresebb
típusát Pac-man játékok jelentik, melyek
ma már 3D-s külsőbe öltöztek.
A meglehetősen tágan értelmezhető
"egyéb" alkategóriát az tette szükségessé,
hogy a hőskorban rengeteg olyan ügyességi játék
létezett, amelyet nehéz bárhova besorolni: egyetlen
közös nevezőjük az, hogy a játékosnak
különböző ügyességi feladatokat kell
megoldania, pl. egyre gyorsabban mozgó labdát kell irányítania
(Pong), lengő indákon kell átlendülnie
a képernyő egyik oldaláról a másikra
(Jungle Boy), időben kell kézbesítenie leveleket
a türelmetlen állampolgároknak (Paperboy), fogakat
kell megtisztítania az egyre szaporodó baktériumoktól
(Tooth Invaders), stb.
2. LÖVÖLDŐZŐS JÁTÉKOK (SHOOTEREK)
A játékos célja ellenségei elpusztítása
különböző hatósugarú és erejű
lőfegyverekkel. A "lövöldözés" általában
kiegészül különböző ügyességi
(pl. platform, labirintus elemekkel). A kategórián belül
három alkategóriát különböztetünk
meg:
Shot'em up játékok:
Elsősorban a számítógépe játékok
"hőskorában" örvendtek nagy népszerűségnek.
A játékos feladata az ellenség teljeslikvidálása:
ezek a játékok voltaképp afféle virtuális
"mészárszékek." Az alkategórián belül
is megkülönböztethetünk különböző
típusokat: a felosztás történhet játékstílus (pl. űrhajós, kommandós, western, stb.), illetve grafikai
megvalósítás (zárt képernyős,
scrollozós, szubjektív nézetű, stb.) szerint.
Third Person Shooterek (TPS):
Voltaképp az 3D-s tér érzékeltetésére
törekvő shot'em up-ok (pl. Commando) egyenes ágú
leszármazottai, mégis egy külön műfajt teremtettek
a kilencvenes évek második felére. Az ide tartozó
játékok jellemzője az ellenfelek elpusztítása
mellett az összetett, labirintusszerű 3D környezetben
való bolyongás, a különféle térakadályok
leküzdése (ilyen szempontból voltaképp a labirintus
és a platform játékokat is magukba olvasztotta a műfaj),.
Bár a műfaj ősatyja a Fade to
Black volt, a szaksajtó a Tomb Raider-t
tekinti az igazi ősanyának.
Ennek megfelelően a TP akciójátékokat Tomb
Raider klónoknak is nevezhetjük.
A Third Person akciójátékok
sokszor nehezen elválaszthatóak a 3D akció-kalandjátékoktól:
a Tomb Raider klónokat pl. a szaksajtó kivétel nélkül
az akció-kalandjátékok közé sorolja, függetlenül
attól, hogy tartalmaznak-e kalandelemeket, vagy sem.
First Person Shooterek (FPS):
Ezek a szubjektív nézetű shot'em up játékokból
fejlődtek ki a tér egyre kontinuisabbá és labirintusszerűvé
válásával: fontos ismérvűk tehát
a folytonos szubjektív mozgás, és a bonyolult, labirintusszerű
térszerkezet. Előzményeik közé olyan játékok
tartoznak, mint az 1983-as Arachnofoe, ahol egy labirintusban a
ránk támadó óriáspókokra kellett
vadászni, vagy az Operation Wolf szerű kommandós
játékok, ahol kartonszerűen egymás mögé
helyezett 2D-s síkokban mozogtak az ellenfeleink. Legkorábbi
képviselői már a nyolcvanas évek második
felében megjelentek az Incentive cég vektoros játékaiban
(Driller), a műfaj igazi mérföldöve mégis
a Wolfenstein és Doom, illetve az első
tökéletesen vektoros környezetben megjelenített
FPS, a Quake. A FPS-ek a kilencvenes
évek második felében az egyik legnépszerűbb
játékkategóriává váltak, az évtized
vége felé megfigyelhető az igény az egyre összetettebb
történetekre és az egyedi játékmenetekre
(A harc helyett pl. a lopakodás kerül az előtérbe:
Thief)
Ugyancsak megfigyelhető tendencia a TPS és a FPS játékok
átjárhatósága: a két műfaj hamarosan
valószínűleg teljesen össze fog olvadni.
3. VEREKEDŐS JÁTÉKOK (FIGHTEREK)
Jellegzetességük, hogy a shooterekkel ellentétben
a szúró-vágó fegyverekkel, illetve a puszta
testi erővel történő közelharcra építenek.
A kategórián belül két alkategóriát
különböztetünk meg:
Küzdősportok
Jellegzetességük, hogy a két, ritkán több
ellenfélnek zárt, aréna szerű térben
kell összemérnie az ügyességét gyakran limitált
idő alatt. . (Pl: Exploding Fist, International Karate, Mortal
Kombat). A statikus helyszíneken belül jobbra-balra, illetve
fel-le lehet mozogni, a játék csupán ezeket a helyszíneket
váltogatja.
Beat'em up játékok
Ugyancsak a közelharcra építenek, de a tér
itt nem arénaszerűen zárt: a játékosnak
egy "rajtponttól" kell eljutnia a "célig" különböző
pályákon keresztül; az egyes pályák végén
az egyre erősebb főellenségeket kell legyőzni.
Az előrejutás során a főhős egyre jobb
fegyverek birtokába jut, a közelharc pedig gyakran kiegészül
egyéb ügyességi feladatokkal is (pl. foglyok megmentése,
pénzgyűjtés, platformokon való ugrálás).
Ilyen játékok pl. a Karateka,
az Ivanhoe,
a
Sword of Sodan, a Barbarian 2.
|