A sportjátékok jellemzője különféle
egyéni vagy összetett sportversenyek szimulálása.
(1.) Az ügyességi sportvesenyek elsősorban a játékos
reflexeire építenek. Ide tartoznak az olyan sportszimulációk,
mint a tenisz (Match Point) és a futóverseny (Decathlon), vagy a különféle,
elsősorban a hőskorban nagy divatnak örvendő
olimpiák (Summer Games, Winter Games, California Games, World Games), melyek
jellegzetes versenyszámai voltak a joystick-szaggató és
csukló-kificamító futó, ugró, gerelyhajító,
stb. műsorszámok.
(2.) A taktikai sportversenyek nem annyira a játékos reflexeire,
mint inkább stratégiai érzékére alapoznak.
Ide tartoznak a különféle csapatversenyek (pl. foci,
jéghoki, kosárlabda játékok),
vagy az olyan, elsősorban türelemre és stratégiai
érzékre építők sportjátékok,
mint mondjuk a horgász-szimulációk.
Nehéz eldönteni bizonyos logikai sportversenyek,
mint pl. a sakk helyét: ezek egyaránt sorolhatóak
a sportjátékok és a logikai programok közé.
Mivel a számítógépes sakk játékok
csak ritkán jelennek meg sportverseny "mezben", inkább a
gép ellenében kell harcolni, ezért inkább a
logikai játékok közé soroltuk azokat.
Ugyancsak problémás bizonyos esetekben
a sportjátékok és a szimulátorok, a sportjátékok
és az akciójátékok elkülönítése.
A versenyautó szimulátorok például sportversenyeket
jelenítenek meg, magas szintű szimulációs igényük
miatt azonban mégis a szimulátoroknak tekintjük őket.
Ugyanakkor számtalan küzdősport (pl karate) játék
a beat'em upok közé került, mert a versenyszellemnél
erősebbnek éreztük a közelharc jelentőségét.
|