|
|
Előszó |
|
|
A játékkategóriák
közül az akciójátékok gyökerei nyúlnak
legmélyebbre a prehisztorikus korszakba,
hiszen a legelső játékprogram, a
Spacewar maga is akciójáték volt, és a
műfaj igen hamar kicsírázott a játéktermi és
otthoni videojátékok táptalajában. A
videojátékokból kifejlődő számítógépes
akciójátékok azonban szinte már a kezdet kezdetén
átléptek őseik meglehetősen szűkreszabott
világának határain, s mivel egyrészt nem kötelezte
őket az a cél, hogy minél rövidebb idő alatt minél
több pénzt húzzanak ki a játékterembe látogató
pénztárcájából, másrészt megírásuk nem került sem
annyi időbe, sem pedig annyi pénzbe, mint a
videojátékok kifejlesztése, ezért nem váltak a
végtelen klónozások rabjaivá, és programozóik
bátor, artisztikus kísérletezésekbe kezdtek. A
korai akciójátékok elsősorban a játékos gyors
reflexeire építő ügyességi játékok
(Pitfall), valamint lövöldözős shot'em
up (Space Invaders), illetve
verekedős programok voltak. A nyolcvanas
évek elején elképesztő sokszínűség jellemezte a
műfajt, és az akciórészek gyakran ötvöződtek más
elemekel, pl. logikai motívumokkal (Lode
Runner, Impossible Mission). A
számítógépes játékok közül az akciójátékok
tekinthetők "par excellance" audio-vizuális
műfajnak, történetük tehát, eltérően pl. a
kalandjátékokétől, nem annyira a
kezelőengine, mint inkább a grafika fejlődésén
keresztül mérhető le. Az akciójátékok mindig
is a legnépszerűbb játékműfajt jelentették,
igazi
felvirágzásuk azonban a kilencvenes években
figyelhető meg, ahol a Doom, a Quake
a First-Person Shooterek, a Fade to Black
és a Tomb Raider a pedig Thrid-Person
Shooterek műfaját teremtette meg. 2000-re már erős
összemosódás figyelhető meg az
akció-kalandjátékokkal, ugyanis az akciójátékok
egyre fejlettebb történettel (Half-Life),
és egysíkú, mégis jellegezets logikai-taktikai
elemekkel bővűlnek (Thief).
|
|
|
| |
|