Korai verekedős játékok
Korai ügyességi játékok
Korai shot`em up játékok
  Előszó
A játékkategóriák közül az akciójátékok gyökerei nyúlnak legmélyebbre a prehisztorikus korszakba, hiszen a  legelső játékprogram, a Spacewar maga is akciójáték volt, és a műfaj igen hamar kicsírázott a játéktermi és otthoni videojátékok táptalajában. A videojátékokból  kifejlődő számítógépes akciójátékok azonban szinte már a kezdet kezdetén átléptek őseik meglehetősen szűkreszabott világának határain, s mivel egyrészt nem kötelezte őket az a cél, hogy minél rövidebb idő alatt minél több pénzt húzzanak ki a játékterembe látogató pénztárcájából, másrészt megírásuk nem került sem annyi időbe, sem pedig annyi pénzbe, mint a videojátékok kifejlesztése, ezért nem váltak a végtelen klónozások rabjaivá, és programozóik bátor, artisztikus kísérletezésekbe kezdtek. A korai akciójátékok elsősorban a játékos gyors reflexeire építő ügyességi játékok (Pitfall), valamint lövöldözős shot'em up (Space Invaders), illetve verekedős programok voltak. A nyolcvanas évek elején elképesztő sokszínűség jellemezte a műfajt, és az akciórészek gyakran ötvöződtek más elemekel, pl. logikai motívumokkal (Lode Runner, Impossible Mission).
A számítógépes játékok közül az akciójátékok tekinthetők "par excellance" audio-vizuális műfajnak, történetük tehát, eltérően pl. a kalandjátékokétől,  nem annyira a kezelőengine, mint inkább a grafika fejlődésén keresztül mérhető le. Az akciójátékok  mindig is a legnépszerűbb játékműfajt jelentették, igazi felvirágzásuk azonban a kilencvenes években figyelhető meg, ahol a Doom, a Quake a First-Person Shooterek, a Fade to Black és a Tomb Raider a pedig Thrid-Person Shooterek műfaját teremtette meg. 2000-re már erős összemosódás figyelhető meg az akció-kalandjátékokkal, ugyanis az akciójátékok egyre fejlettebb történettel (Half-Life), és egysíkú, mégis jellegezets logikai-taktikai elemekkel bővűlnek (Thief).
letölthető játékok
letölthető zenék
letölthető filmek
elmélet
cikkek
linkek
 
segítség
kapcsolat
impresszum