Jellemzőjük, hogy a játékosnak különböző
stratégiai-taktikai kihívásoknak kell megfelelnie,
döntéseit leggyakrabban a térképen kell
megszerveznie. A stratégia játékok alkategóriái
tartalmi szempontok alapján vezethetők le a legkönnyebben: ily módon megkülönböztettünk ún.
(1.) manager játékokat, (2.) területfoglalós játékokat, és (3.) háborús játékokat.
1. MANAGER JÁTÉKOK
Ezekben gazdasági fejlődésre képes mikro-
és makroközösségek vezetőiként jelenünk
meg. A gazdasági manager programokban elsődleges feladatunk
a kereskedelem, a szervezés, a különféle
termelési, infrastrukturális, demográfiai folyamatok
idő és térbeli koordinálása: ide tartoznak
pl. a foci-menedzser játékok, a vasúti manager játékok
(Railrood Tycoon), a család manager játékok
(Sims), az olyan kereskedelmi programok, mint a Pirates!, és az Elite,
vagy az
olyan "extrém" témájú programok, mint pl. a börtön-manager
Dungeon
keeper, és a pornófim-manager Lula. Szerkezetüknben
hasonlóak az istenjátékok, de itt egy absztrakt térben
lévő, "mindenek feletti" szuperegóként irányítunk
egy társadalmi, gazdasági, kulturális evolúcióra
képes makroközösséget. (Populus, Civilization,
Sim City)
2. TERÜLETFOGLALÓS JÁTÉKOK
A manager játékok és a háborús játékok
között állnak fél úton. Elsődleges
feladatunk a tér fölötti uralom, a szeletekre osztott térkép
minél több részletének birtoklása. Ehhez
egyrészt szükségünk van különféle
manager-funkciók ellátására (falvak mezőgazdasági
termelésének irányítása, bányászat,
adó-behajtás), illetve háborús stratégiák
kidolgozására (hadtestek felállítása,
megszervezése.) Ebbe a hibrid alkategóriába olyan
játékok sorolhatók, mint pl. a Defender of the
Crown, Jean of Arc, North and South, Lords of the Realm 2.
3. HÁBORÚS JÁTÉKOK:
Hadászati szempontból jelentősen felfejlesztett,
de gazdaságilag erősen leredukált és stilizált
játékok: a manager rész gyakorlatilag csak a hadtestek
felszerelésére, irányítására
korlátozódik. Elsődleges feladatunk a különféle
haditaktikák minél gyorsabb és logikusabb kidolgozása.
A háborús játékokat két további
alkategóriára oszthatjuk az alapján, hogy a háború
körökre osztott, azaz turn' based (Balance of Power, Panzer
General), vagy valós idejű, azaz real time (Dune 2,
Red Alert)
A stratégiai játék az a kategória, mely
a leggyakrabban fuzionált más játékkategóriákkal:
a stratégiai szerkezet nyilván egy olyan vázat jelent,
melyre fel lehetett "aggatni" epizodikus kaland, akció, szerepjáték,
stb. elemeket. Leggyakoribb talán a stratégiai-kalandjáték
(Lords of Midnight, Spirit of The Excalibur, Conqueror Ad.1150)
és a stratégiai-szerepjáték (Blood Valley,
Heroes of the Might and Magic) összeolvadása, de gyakori
a stratégiai-akció játék (Ghostbusters,
The Three Stoodges, Dragonbreed), a stratégiai-kaland-akciójáték
(Spy vs. Spy) keveredés is, sőt van példa stratégiai-kaland-akció-szimulátorjátékokra
is (Infiltrator).
|