::: 3D grafikus nézet kialakulása
prehisztorikus
akciójátékok
kalandjátékok
akció-kalandjátékok
szerepjátékok
stratégiai játékok
szimulátorok
sportjátékok
logikai játékok
  akció-kalandjátékok

Fizikai és intellektuális kihívásokra egyaránt építő, történet centrikus játékok, ahol  nagy szerepe van a fegyverhasználatnak, ügyességnek, de bizonyos logikai feladványok megoldásának is. A műfaj határai nagyon nehezen vonhatóak meg: igazi "olvasztókemencével" van dolgunk, ahová a szaksajtó minden olyan programot bedobál, amiben az akció részen túl van némi logikai feladat, vagy párbeszéd. Régebben idehaza a "mászkálós játékokat" sorolták főleg ebbe a kategóriába, ma pedig elsősorban a Tomb Raider klónokat nevezik akció-kalandjátékoknak. A besorolásnál mi meghatározónak éreztük azt, hogy a logikai részek ne csak bizonyos kulcsok összegyűjtésére, ajtók nyitására korlátozódjanak, hanem összetettebb feladatokkal is találkozzunk: ezek valamilyen térszervezési probléma megoldásától (Knight Lore) egészen összetett feladatokig terjednek (Alone in the Dark). Az akció-kalandjátékokon belül néha az akció rész dominál, ebbe ágyazódnak logikai elemek (Tomb Raider), máskor  azonban a kaland rész hangsúlyos, és ezt színesítik akcióelemek (Alone in the Dark)
Az akció-kalandjátékokat grafikai nézet alapján különíthetjük el: beszélhetünk (1.)oldalnézetes, 3D-s és szubjektív nézetű akció-kalandjátékokról.

1. AZ OLDALNÉZETES akció-kalandjátékok jellemzője, hogy a környezet 2D-ben jelenik meg. Ide tartozik pl. a Sabre Wulf, Robin Hood, Oddworld.

2. A 3D akció-kalandjátékok rendkívül erős térérzetet keltenek. A műfajon belül három további alkategóriát különböztetünk meg: hosszú ideig az izometrikus akció-kalandjátékok voltak divatban (Knight Lore, Last Ninja, Cadaver, Little Big Adventure), ezeket azonban lassan felváltották a vektoros akció-kalandjátékok (Alone in the Dark, Another World, összetettebb Tomb Raider klónok).

3. Érdekes módon viszonylag kevés SZUBJEKTÍV NÉZETŰ akció-kalandjáték született: ide sorolható pl. az Elvira - Mistress of the Dark vagy a Castle Master.

Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy talán ez a legnehezebben behatárolható kategória. Az utóbbi időben pl. különösen gyakori az összefonódás a Third Person Shooter-ek és a 3D-s akció-kalandjátékokat: míg pl. az Outcast, vagy az Omikor-the Nomad Soul egyértelműen akció-kalandjáték, addig a Tomb Raider, a Drakhan, vagy a Heavy Metal Fakk már erősen vitatható, nem tartozik inkább a shooterek közé. A kategorizálás ebből adódóan sokszor szubjektív jellegű.

letölthető játékok
letölthető zenék
letölthető filmek
elmélet
cikkek
linkek
 
segítség
kapcsolat
impresszum