|
|
Előszó |
|
|
Az
akció-kalandjátékok szülőatyjának az
Ultimate cég 1983-as Attic Attac-ja
tekinthető, amelyben az akció részek különböző,
igen primér logikai elemekkel (melyik ellenséget
milyen fegyverrel kell elpusztítani) egészültek
ki. A műfaj története érdekes módon már a
kezdetektől összeforrt a térbeliség
érzékeltetésének törekvésével, és a 3D nézet
kialakulásának elsődleges motorja ez a műfaj volt:
a 3D izometrikus nézet kialakulása (Knight
Lore), az első vektoros figura (Alone in
the Dark), valamint a tökéletesen vektoros
környezetben megjelenő vektoros hős (Fade to
Black, Tomb Raider) mind az akció
kalandjátékokhoz köthető. A First-Person Shooterek
mellett az akció-kalandjátékok váltak a
kilencvenes évek második felének uralkodó
játékstílusává.
Természetesen nem vállalkozhatunk az
akció-kalandjátékok történetének teljes
feldolgozására: a most következő rész inkább
amolyan áttekintő összefoglalás lesz, s néhány
főbb játék elemzésén keresztül igyekszik bemutatni
a játékkategórián belüli jellegzetes trendeket,
vagy épp néhány, a szokásástól gyökeresen
különböző, és ezért különösen érdekes kísérletet.
Mivel a műfaj története nem érhető annyira
tetten a kalandelemek fejlődésén, inkább vizuális
oldalról fogható meg, ezért az elemzés vezérfonala
a grafikai fejlődés lesz a 3D izometrikus,
oldalnézetes és szubjektív nézetű
akció-kalandjátékok történetén keresztül.
|
|
|
| |
|