|
|
Előszó |
|
|
Az akció és a kalandjátékok mellett ez a legősibb játékműfaj,
hiszen már a prehisztorikus korszakban is léteztek Mainframe gépekre írt
kezdetleges szerepjátékok. Ebben az időszakban megfigyelhető az összefonódás
a szerepjátékok és a kalandjátékok között, legalábbis az interface
tekintetében a legelső, grafika nélküli RPG-ket a kalandjátékokhoz
hasonlóan parancsok begépelgetésével kellett irányítani (Pl. Hunt the
Wumpus). Bár a házi számítógépekre készült korai RPG-kalandjáték
ötvözetek (Pl. Valhalla) ugyancsak szöveges interface-szel működtek,
igen korán megjelentek az első önálló kezelőmenüvel rendelkező szerepjátékok.
A legelső grafikus szerepjátékok külsőnézetes (Ultima I) és
szubjektív nézetű (Wizardy) játékok voltak, és ez a két vizuális
stílus hosszú ideig meghatározta a műfaj fejlődését. Mivel a szerepjátékok
komplex világokra épültek, ezért általában sorozatok készültek belőlük:
a leghíresebbek az Ultima és a Wizardy sorozat mellett a Bard's Tale játékok,
valamint az SSI Dungeons and Dragons alapú játékai voltak (pl. Pool
of Radiance). Miközben más játékstílusok (elősorban kaland,
stratégiai és akcióprogramok) is egyre gyakrabban alkalmaztak RPG elemeket, a
szerepjátékok egyre fejlettebb történettel gazdagodtak (pl Lands of Lore
sorozat). A kilencvenes évek elején a műfaj erősen visszaszorult a
piacról, felvirágzása az évtized közepén történet meg, és a
Diablo-hoz,
majd a Baldur's Gate-hez köthetõ. A műfaj meghatározó grafikai
nézetévé a CD-Rom korszakban e két játék miatt az izometrikus nézet vált,
hagyományos, szubjektív nézetü szerepjáték csak elvétve készült (Wizards
and Warriors). A Tomb Raider klónok persze erősen hatottak a szerepjátékokra
is, az Ultima sorozat befejező része, az Ultima 9 pl. tekinthető 3D akció-kalandjátéknak
is. Az internetes játékstílusok közül ma a Quake játékok mellett az
on-line szerepjátékok a legnépszerűbbek ( pl. Ultima Online, vagy az Everquest
sorozat.
|
|
|
| |
|