3D nézetű akció-kalandjátékok
Oldalnézetes akció-kalandjátékok
Szubjektív nézetű akció-kalandjátékok
  Előszó
Az akció-kalandjátékok szülőatyjának az Ultimate cég 1983-as Attic Attac-ja tekinthető, amelyben az akció részek különböző, igen primér logikai elemekkel (melyik ellenséget milyen fegyverrel kell elpusztítani) egészültek ki. A műfaj története érdekes módon már a kezdetektől összeforrt a térbeliség érzékeltetésének törekvésével, és a 3D nézet kialakulásának elsődleges motorja ez a műfaj volt: a 3D izometrikus nézet kialakulása (Knight Lore), az első vektoros figura (Alone in the Dark), valamint a tökéletesen vektoros környezetben megjelenő vektoros hős (Fade to Black, Tomb Raider) mind az akció kalandjátékokhoz köthető. A First-Person Shooterek mellett az akció-kalandjátékok váltak a kilencvenes évek második felének uralkodó játékstílusává. 
    Természetesen nem vállalkozhatunk az akció-kalandjátékok történetének teljes feldolgozására: a most következő rész inkább amolyan áttekintő összefoglalás lesz, s néhány főbb játék elemzésén keresztül igyekszik bemutatni a játékkategórián belüli jellegzetes trendeket, vagy épp néhány, a szokásástól gyökeresen különböző, és ezért különösen érdekes kísérletet. Mivel a műfaj története  nem érhető annyira tetten a kalandelemek fejlődésén, inkább vizuális oldalról fogható meg, ezért az elemzés vezérfonala a grafikai fejlődés lesz a 3D  izometrikus, oldalnézetes és szubjektív nézetű akció-kalandjátékok történetén keresztül.
letölthető játékok
letölthető zenék
letölthető filmek
elmélet
cikkek
linkek
 
segítség
kapcsolat
impresszum