A számítógépes játékok és
a filmek közti kapcsolat mára egyre szorosabbá válik,
hiszen a Mortal Kombat nagy sikere óta egyre gyakorabban fordul
elő, hogy számítógépes, vagy video-sikerjátékokból
filmet készítenek. (E sorok írásakor éppen
a Tomb Raider filmváltozata készül). A nyolcvanas években
azonban még sokkal egyoldalúbb volt ez a viszony, és
bár előfordult, hogy híresvideojáték
valamilyen filmet inspirált (a Warner pl . filmet forgatott a Mario
Bros c. játékból
Bob Hoskins és
Dennis
Hoper főszereplésével), inkább a játékok
igyekeztek "másolni" a filmeket. Ez a jelenség messze túlmutatott
azon, hogy bizonyos sikerfilmeket "átjátékosíttottak":
bár rengeteg sikerjáték készült nagy mozislágerekből
(pl. Ghostbusters, Labyrinth, Rambo)
a számítógépes játékok és
a mozi egymásratalálásának legérdekesebb
aspektusa mégis az, hogyan próbáltak filmszerűbbekké
vállni a programok.A folyamat legelső lépcsőfokát
azok a rövid kis inrók jelzik, amelyek a játékok
kezdőképeiből fejlődtek ki, és néhány
másdoperces "hangulatcsinálással" igyekeztek előrevetítetni
- illetve felerősíteni - a program hangulatát. A Kingsoft
House of Usher című,
Poe műből készült 1983-as platformjátéka
az egyik legkorábbi, és legszebb példa az intrók
alkalmazására: a játék elején azt láthatjuk,
amint a főhősünk kocsijától elindul a
kísértetház felé az éjszakai, borzongató
hangulatú tájban. Ugyancsak a játékos idegeit
akarta borzolni a Rocky Horror Picture
Show rövidke intrója, ahol - a fimhez hasonlóan
- a villámfényben kísértetiesen
kirajzolódó házat pillantjuk meg . A Gates
of Dawn című akció-kalandjáték
egy veszélyekkel teli kastéyban játszódott,
s a program intrójában főhősünk távolodó
sziluettjét láttuk, amit az lassan feloldódik az épületbe
vezető kapu fényében. A Lucarts '85-ös Labyrinth-je
igen meglepő és ötletes filmes poént tartalmazott:
a játék grafika nélküli szöveges programként
indult, azonban amikor megvettük a mozijegyet, és beültünk
a Labyrinth című filmre, hírtelen megpillantuttunk
egy mozivásznat, onnan pedig David Bowie köszönt ránkt:
a manókirály néhány keresetlen szót
intézett hozzánk, aztán birodalmába "repített"
minket.
Ha végignézzük ezeket a korai kísérleteket,
láthatjuk, hogy az intró szinte kívétel nélkül
a valós világból a "mesevilágba", "másik
dimenzióba" való bejutását vezetik át.
Az intrók megjelenésével együtt egyre gyakoribb
jelenség lesz az is, hogy a játékok elején
rövid stáblistát látunk, amely a játék
készítőinek neveit vonultatja fel.
A játékok filmszerübbé
válásának következő lépcsőfoka
az volt, amikor a mozgóképbetét már nem
csak a játék elején, hanem közben is felbukkan.
Az egyik legelső
ilyen program a Brouderbound Karateka c. beat'em-up
játéka volt. A kívételesen szép animációjú
programban az volt a feladatunk, hogy elrabolt kedvesünket megmentsük
az őt fogvatartó shogun palotájából..
Amikor egy-egy "lépcsőfokkal" közelebb kerültünk
szerelmünkhöz "párhuzamos montázs" szerűen
rövid bejátszásokat láthattunk, amely a palota
belsejében történt eseményekről tudósított
minket.
A számítógépes játékok
fimszerű hatásainak kikísérletezésében
a legnagyobb elismerés kétségtelenül a Cinemaware
céget, annak is első játékát, a Defender
of the Crown-t illeti. A Cinemaware már a nevével
is reflektált a mozira, játákaik pedig - melyeket
gyakran különböző filmek ihlették meg - tele
voltak varázslatos hangulatú, akkoriban meglepően
hosszúnak számító inzertekkel. A játékos
valóban úgy érezte, hogy egy interaktív mozi
részese, azonban sosem volt "kirekesztve" a programból, a
filmes betétek inkább csak kiegészítették
a játékot, nem igyekeztek helyettesíteni azt.
Real Audio Clip
Defender of the Crown:
lovagi torna
Defender of the Crown:
Nőmentés
A filmes formanyelv felé kacsintgató játékok
fejlődésében fontos lépcsőfok volt a
Delphine
cég Another Word cimű
programja, amely helyenként meghökkentő szemszögbeállitásokat,
"alternatív kameramozgásokat" alkalmazott. Az Infrogames
cég pár évvel késöbbi
Alone
in the Dark cimű programja
valósággal tobzódott már a filmes szemszögváltásokban:
a játékot összesen kilencfajta szemszögbeállításból
látthattuk, és ez a vizuális parádé
meghökkentő volt ugyan, de bizonyos tekintetben erősen
öncélúvá vált, és nem kevés
bosszúságot okozott a játékosoknak, hiszen
a gyakran változó "kameraállás" néha
erősen megzavarta, lassitotta az akciójeleneteket. A kamera
a Delhine cég egy másik játékában, a
Fade to Black-ben szakadt el végleg rögzített pozíciójától,
s itt már szabadon követte a játékos mozgását,
mintegy siklott utána.
Real Audio Clip
Another World-Intro
Another World-üldözés
Another World - börtön
Another World - szökés a börtönből
|