Az interakciós típus, és a táblázat
alapján a következőképpen definiálhatnánk az egyes játékkategóriákat:
Akciójáték: olyan, elsősorban
a játékos ügyességére, azaz szem-kéz koordinációjára építő, kevéssé narráció
centrikus program, melyben a rendszerint "hős" típusú játékos fiktív vagy
valós környezetben élő/élettelen ellenfelekkel szembesül; az elbeszélés
rendszerint quest típusú, a játék kihívását itt elsődlegesen fizikai interakciók
jelentik.
Kalandjáték: elsősorban a
játékos kognitív készségeire építő, erősen narráció centrikus program,
melyben a hős-típusú játékos fiktív vagy valós környezetben különféle intellektuális
kihívásokkal szembesül; az általában quest típusú elbeszélést voltaképp
a játékos "írja" cselekedetei álltal; a játék kihívásainak megoldása logikai,
verbális és manipulatív interakciókat igényel.
Akció-kalandjáték: olyan,
a játékos intellektuális készségeire és ügyességére egyaránt építő, erősen
narráció centrikus program, melyben a rendszerint "hős" típusú játékos
fiktív vagy valós környezetben különféle intellektuális problémákkal és
élő/élettelen ellenfelekkel szembesül; a kihívások megoldásához egyszerre
van szükség fizikai, logikai, verbális, és manipulatív interakciókra.
Stratégiai játék: olyan, elsősorban
a játékos szellemi - azon belül pedig stratégiai - készségeire építő, narráció
centrikus program, melyben a "karrierista", vagy "szuperego" típusú játékos
fiktív vagy valós környezetben szembesül ellenfeleivel illetve az álltala
irányított szociális közeggel; a gazdasági, harcászati, szociális feladatok
megoldását stratégiai interakciók jelentik.
Szerepjáték: olyan, a játékos
ügyességére és stratégiai készségeire alapozó, erősen narráció-centrikus
program, melyben "hős" típusú, karakterfejlődésre képes szereplőkből álló
csapat fiktív környezetben szembesül ellenfeleivel; a kizárólag quest típusú
feladat megoldását kulturális, logikai, verbális, manipulatív és stratégiai
interakciók jelentik.
Szimulátor: olyan, a játékos
ügyességére és mechanikai készségére alapozó, kevésbé narráció-centrikus
program, melyben mechanikus környezetben, szubjekív szemszögből megjelenített
játékos általában valós környezetben különféle mechanikai, fizikai kihívásokkal
szembesül; ezek megoldását mechanikai, fizikai interakciók jelentik.
Sportjáték: olyan, rendszerint
a játékos ügyességére, és stratégiai készségeire alapozó, főleg valós sportágat
megjelenítő, kompetativitásra erősen építő program, melyben a narráció
szinte teljesen elhanyagolható; a játékos-vagy a játékos-team általában
valós környezetben különféle ügyességi, stratégiai vagy esetleg logikai
jellegű feladatokkal szembesül - ezek megoldását elsősorban fizikai, néha
stratégiai vagy logikai interakció biztosítja.
Logikai játék: olyan, a játékos
logikai készségeire alapozó program, melyben a játékos logikai kihívásokkal
szembesül - ezek megoldását logikai, illetve manipulatív interakció biztosítja.
|